Weddingplannen? DIY!

Zoals we in onze vorige blog al vertelden, zijn wij sinds enige tijd ook in de weddingplanner-wereld gestapt. Hierbij zijn wij natuurlijk ook tegen een aantal spreekwoordelijke muren aangelopen en hebben wij al mega veel geleerd! In deze blog komen een aantal tips aan bod, waarvan wij denken (en hopen) dat deze waardevol kunnen zijn voor iedereen die zijn/haar grote dag zelf gaat plannen!

1) It’s all about money… Hé, dat is een beetje gek. Je bruiloft draait toch om de liefde zou je denken? Dat klopt (DUH!), maar je budget is een belangrijk uitgangspunt voor de planning van jullie dag. Probeer dit budget te verdelen per onderdeel van jullie bruiloft en houd rekening met een kleine marge voor onvoorziene bijkomstigheden. Aan de hand van deze budgetlijst kan de zoektocht naar die to-die-for jurk, of die ene locatie in het bos beginnen. En wat wij een heel belangrijk punt vinden om te benoemen; een bruiloft in een achtertuin, bos of in een boomgaard is niet persé goedkoper dan bij een trouwlocatie. Het inhuren van catering, tenten en geluidsinstallaties etc. kan nog aardig in de papieren lopen.

2) Get organized… Pak die agenda er maar bij want een bruiloft plannen zorgt voor deadlines. Denk bijvoorbeeld aan het inplannen van de zoektocht naar het perfecte pak voor de groom, het boeken van jullie huwelijksreis maar ook aan het versturen van de uitnodigingen en het uitproberen van je kapsel en make-up voor the big day! Check deze fijne lijst op de site van Engaged voor alle belangrijke momenten in de aanloop naar jullie dag. Aan de hand van je checklist kun je ook het draaiboek voor jullie grote dag invullen. Een mooi overzicht voor jezelf of voor je ceremoniemeester en/of leveranciers!

3) Locatie, locatie, locatie… Trouwen is hot! En tegenwoordig is de plaatselijke dancing niet meer genoeg voor de meeste bruidsparen om het jawoord te geven aan elkaar. Heb jij een bepaalde locatie op het oog? Zorg dan dat je op tijd bent met het vastleggen van jullie datum (gemiddeld een jaar van te voren, maar bij populaire locaties kan dit oplopen tot twee jaar!) bij jullie favo plekje.

4) Timetable… Hebben jullie nog geen locatie op het oog? Hou dan bij het zoeken van een locatie jullie timetable in het achterhoofd. Willen jullie graag lang doorfeesten? Check of dit mogelijk is bij de locatie. Willen jullie buiten trouwen? Denk na over een alternatief bij slecht weer (en beperk je hierbij niet! Met tenten is tegenwoordig ook een heel tof plaatje neer te zetten). Willen jullie kunnen switchen van ruimtes (denk aan ceremonie, borrelmoment, diner en feest)? Zoek dan op locaties die jullie deze ruimte kunnen bieden, of waar dit gecreëerd kan worden.

5) Aankleding… Right up our alley natuurlijk, maar aankleding van jullie feestje is echt iets om over na te denken. Of het nu DIY is of ingehuurd, het geeft gegarandeerd een persoonlijke touch aan jullie dag. Kies hierbij sowieso voor een paar grote ‘statement-pieces’ (denk bijvoorbeeld aan een mooie backdrop of een photowall). Dit geeft een grootser effect dan alleen hier en daar wat kleine ‘frutsels’. En, niet geheel onbelangrijk; kies een stijl en een kleurenschema en hou je hieraan! Nog een kleine tip van ons: check bij de locatie wat de mogelijkheden zijn qua servies, servetten, bestek, glaswerk en ceremonie-stoelen. Mogelijk hebben ze wel een supertof servies wat al helemaal in jullie stijl past!

6) Fotograaf… Tegenwoordig zijn er in ‘weddingcountry’ legio mogelijkheden voor wat betreft fotografie. Doe vooral vooraf inspiratie op en bekijk wat voor sfeer jullie mooi vinden. Want iedere fotograaf heeft zijn eigen signatuur qua fotografie. Waar de één mooie romantische, lichte plaatjes schiet, is de andere fotograaf een kei in moody foto’s wat ook een supertof effect kan geven! En hierbij geldt wat ons betreft echt; alle waarde naar zijn geld. Een goede fotograaf voegt net dat extra toe bij je foto’s, waardoor de door jou gekozen sfeer en plaatje nog beter naar voren komt.

7) Check je leveranciers… Ben jij die plan-held en heb jij je eigen bruiloft van A tot Z gepland? Vergeet dan niet zo ongeveer twee weken van tevoren al je leveranciers even na te bellen. Zo weet je zeker dat je op de dag zelf niet voor verrassingen komt te staan!

En dan rest ons nog een laatste tip; ben je snel gestressed, heb je een mega drukke baan of een andere reden waardoor je weinig tijd hebt? Denk dan aan jezelf en schakel een weddingplanner in. Buiten dat het je tijd bespaart, kan het je ook serieus geld besparen. Een goede weddingplanner kent de beste adresjes voor alle onderdelen van jouw dag, en met een budget in het achterhoofd kan hij/zij voor jullie hierin gedegen keuzes maken. Ook kan hij/zij de rol van ceremoniemeester op zich nemen, zodat je hier geen familielid of vriend(in) mee hoeft te belasten. En mocht je bridezilla-momentjes hebben; daar is een goede weddingplanner wel tegen bestand ;-).

Mocht je toch besluiten zelf jullie grote dag te gaan plannen, hou dan rekening met ongeveer 250 uur aan werk wat hierin gaat zitten (Dit geldt voor een onervaren weddingplanner, een ervaren weddingplanner kan dit vaak in zeker 1/3e van de tijd).

Mocht je meer willen weten, of wat wij voor jullie kunnen betekenen; schroom niet en stuur ons een mail!

 

Author: admin

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *